Ślub konkordatowy
Zaświadczenie (do ślubu konkordatowego) stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
Wymagane dokumenty
Do uzyskania zaświadczenia należy przedłożyć dowody osobiste lub paszporty.
Dotyczy cudzoziemców:
- dokument tożsamości - dowód osobisty lub paszport oraz karta pobytu, jeżeli została wydana;
- odpis aktu urodzenia wraz z tłumaczeniem wykonanym przez: tłumacza przysięgłego wpisanego na listę przy Ministrze Sprawiedliwości, konsula lub tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich UE lub EOG;
- zaświadczenie stwierdzające możność zawarcia małżeństwa zgodnie ze swoim prawem ojczystym wraz z tłumaczeniem wykonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę przy Ministrze Sprawiedliwości, konsula lub tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich UE lub EOG. Jeżeli z treści zaświadczenia nie wynika stan cywilny, konieczne jest przedłożenie odpisu aktu stanu cywilnego, który potwierdza aktualny stan cywilny;
Przy składaniu dokumentów oboje nupturienci podpisują sporządzone zapewnienie o braku przeszkód prawnych do zawarcia związku małżeńskiego.
W momencie składania zapewnienia nupturienci podejmują decyzję o wyborze nazwiska/nazwisk noszonych po zawarciu związku małżeńskiego przez małżonków oraz dzieci zrodzonych z tego małżeństwa. Decyzję dotyczącą wyboru nazwiska/nazwisk można podjąć do momentu zawarcia związku małżeńskiego poprzez złożenie stosownego oświadczenia. Wybór nazwiska następuje poprzez złożenie oświadczenia do protokołu.
Po zawarciu małżeństwa nie ma możliwości zmiany oświadczenia o nazwiskach małżonków.
W pewnych sytuacjach istnieje możliwość zmiany oświadczenia dotyczącego nazwiska dzieci - przy sporządzeniu aktu urodzenia pierwszego dziecka pochodzącego z tego małżeństwa.
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Stanu Cywilnego w Kobylinie – biuro nr 4.
Opłaty
Zaświadczenie jest wolne od opłat. Opłatę skarbową w wysokości 84 zł za sporządzenie aktu (jeżeli akt małżeństwa będzie sporządzany w tutejszym USC) wnosi się na rachunek Urzędu Miejskiego w Kobylinie nr 39 8410 1039 0000 0475 2000 0001 lub w Kasie w Urzędzie Miejskim w Kobylinie.
Termin i sposób załatwienia
Zaświadczenie wydaje wybrany kierownik urzędu stanu cywilnego.
Wydanie zaświadczenia następuje w terminie maksymalnie 10 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.
Zaświadczenie jest ważne przez okres 6 miesięcy od dnia jego wystawienia.
Podstawa prawna
- Kodeks rodzinny i opiekuńczy - ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 682)
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego ( tekst jednolity Dz.U. z 2018 r., poz. 2224)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity Dz.U. z 2018 r., poz. 1044).
Tryb odwoławczy
Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa powiadamia na piśmie osobę zainteresowaną o przyczynach odmowy. Osoba zainteresowana w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej pisma kierownika urzędu stanu cywilnego może wystąpić z wnioskiem do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego o rozstrzygnięcie czy okoliczności przedstawione przez kierownika urzędu stanu cywilnego uzasadniają odmowę dokonania czynności.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Żaneta Golińska |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Żaneta Golińska |
Data wprowadzenia: | 2018-01-25 09:13:26 |
Opublikował: | Żaneta Golińska |
Data publikacji: | 2018-01-25 12:45:26 |
Ostatnia zmiana: | 2019-04-09 10:16:26 |
Ilość wyświetleń: | 1626 |