ZAMELDOWANIE
NA POBYT STAŁY I CZASOWY TRWAJĄCY PONAD 3 MIESIĄCE

Każdy, kto ma polskie obywatelstwo i mieszka w Polsce, powinien pamiętać o obowiązku meldunkowym. Termin dokonania meldunku wynosi 30 dni licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

Jednocześnie można posiadaćjedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.

W przypadku meldowania się na pobyt stały lub czasowy nie trzeba wymeldowywać się w  dotychczasowym miejscu pobytu (stałego lub czasowego) - wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu następuje na podstawie formularza zgłoszenia zameldowania (na pobyt stały lub czasowy).

Meldunku dokonać można osobiście lub przez pełnomocnika w Urzędzie, albo elektronicznie.

Do zameldowania w Urzędzie potrzebne są:

  • formularz zgłoszenia zameldowania na pobyt stały lub zgłoszenia zameldowania na pobyt czasowy, potwierdzony czytelnym podpisem wraz z datą jego złożenia przez właściciela lokalu/domu lub osobę, która posiada inne prawo do lokalu (np. najemcę);

  • dowód osobisty lub paszport;

  • dokument potwierdzający prawo do lokalu np. wypis (odpis) z księgi wieczystej, akt notarialny, umowa najmu, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu. Jeśli nie jest się właścicielem i nie posiada się innego prawa do mieszkania, w którym chce się zameldować - osoba, która ma takie prawo podpisuje się na formularzu (w Urzędzie), potwierdzając tym samym pobyt osoby, która dokonuje meldunku. Dokument potwierdzający prawo do lokalu tej osoby należy również pokazać w urzędzie.

Zameldować można się osobiście lub poprzez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie, a pełnomocnik powinien mieć ze sobą swój dowód osobisty lub paszport.

Aby zameldować się przez Internet trzeba posiadać Profil Zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny. W przypadku dostępu do bankowości elektronicznej (jeśli bank prowadzący rachunek oferuje taką usługę), istnieje możliwość założenia Profilu Zaufanego bez wychodzenia z domu. Do elektronicznego zgłoszenia należy załączyć:

  • dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu lub w razie niemożności jego uzyskania - skan (odwzorowanie cyfrowe)

  • dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w tym lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - skan (odwzorowanie cyfrowe)

  • w przypadku zameldowywania przez pełnomocnika: elektroniczny dokument pełnomocnictwa uwierzytelniony Profilem Zaufanym ePUAP lub podpisem kwalifikowanym (udzielającego pełnomocnictwa).

Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny - meldują osobę, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 roku życia) lub osobę, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18  roku życia).

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Miejski w Kobylinie

Rynek Marszałka J. Piłsudskiego 1

63-740 Kobylin

adres skrzynki ePUAP:umkobylin

Opłaty

Zameldowanie jest bezpłatne.

Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne.

Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17 zł.

Pełnomocnictwo do zameldowania jest bezpłatne.

Pełnomocnictwo do wydania zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy - 17 zł.
W przypadku, gdy jako pełnomocnik wyznaczony jest mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - pełnomocnictwo jest bezpłatne.

Opłatę można dokonać:

  • w kasie Urzędu,

  • przelewem na rachunek bankowy Gminy Kobylin 39 8410 1039 0000 0475 2000 0001.

Termin i sposób załatwienia

Zameldowanie dokonywane jest w dniu zgłoszenia. W przypadku zameldowania na pobyt stały zaświadczenie wydawane jest z Urzędu, a w przypadku zameldowania na pobyt czasowy na wniosek.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jedn Dz. U. z 2022 r. poz. 1191),

  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2070)

  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.)