Sprawy meldunkowe
ZAMELDOWANIE
NA POBYT STAŁY I CZASOWY TRWAJĄCY PONAD 3 MIESIĄCE
Każdy, kto ma polskie obywatelstwo i mieszka w Polsce, powinien pamiętać o obowiązku meldunkowym. Termin dokonania meldunku wynosi 30 dni licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
Jednocześnie można posiadaćjedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego.
W przypadku meldowania się na pobyt stały lub czasowy nie trzeba wymeldowywać się w dotychczasowym miejscu pobytu (stałego lub czasowego) - wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu następuje na podstawie formularza zgłoszenia zameldowania (na pobyt stały lub czasowy).
Meldunku dokonać można osobiście lub przez pełnomocnika w Urzędzie, albo elektronicznie.
Do zameldowania w Urzędzie potrzebne są:
-
formularz zgłoszenia zameldowania na pobyt stały lub zgłoszenia zameldowania na pobyt czasowy, potwierdzony czytelnym podpisem wraz z datą jego złożenia przez właściciela lokalu/domu lub osobę, która posiada inne prawo do lokalu (np. najemcę);
-
dowód osobisty lub paszport;
-
dokument potwierdzający prawo do lokalu np. wypis (odpis) z księgi wieczystej, akt notarialny, umowa najmu, decyzja administracyjna lub orzeczenie sądu. Jeśli nie jest się właścicielem i nie posiada się innego prawa do mieszkania, w którym chce się zameldować - osoba, która ma takie prawo podpisuje się na formularzu (w Urzędzie), potwierdzając tym samym pobyt osoby, która dokonuje meldunku. Dokument potwierdzający prawo do lokalu tej osoby należy również pokazać w urzędzie.
Zameldować można się osobiście lub poprzez pełnomocnika. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie, a pełnomocnik powinien mieć ze sobą swój dowód osobisty lub paszport.
Aby zameldować się przez Internet trzeba posiadać Profil Zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny. W przypadku dostępu do bankowości elektronicznej (jeśli bank prowadzący rachunek oferuje taką usługę), istnieje możliwość założenia Profilu Zaufanego bez wychodzenia z domu. Do elektronicznego zgłoszenia należy załączyć:
-
dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu lub w razie niemożności jego uzyskania - skan (odwzorowanie cyfrowe)
-
dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w tym lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - skan (odwzorowanie cyfrowe)
-
w przypadku zameldowywania przez pełnomocnika: elektroniczny dokument pełnomocnictwa uwierzytelniony Profilem Zaufanym ePUAP lub podpisem kwalifikowanym (udzielającego pełnomocnictwa).
Rodzic, opiekun prawny lub opiekun faktyczny - meldują osobę, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnione, dzieci do 13 roku życia) lub osobę, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnione, dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia).
Miejsce złożenia dokumentów
Urząd Miejski w Kobylinie
Rynek Marszałka J. Piłsudskiego 1
63-740 Kobylin
adres skrzynki ePUAP:umkobylin
Opłaty
Zameldowanie jest bezpłatne.
Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały jest bezpłatne.
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy wynosi 17 zł.
Pełnomocnictwo do zameldowania jest bezpłatne.
Pełnomocnictwo do wydania zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy - 17 zł.
W przypadku, gdy jako pełnomocnik wyznaczony jest mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki - pełnomocnictwo jest bezpłatne.
Opłatę można dokonać:
-
w kasie Urzędu,
-
przelewem na rachunek bankowy Gminy Kobylin 39 8410 1039 0000 0475 2000 0001.
Termin i sposób załatwienia
Zameldowanie dokonywane jest w dniu zgłoszenia. W przypadku zameldowania na pobyt stały zaświadczenie wydawane jest z Urzędu, a w przypadku zameldowania na pobyt czasowy na wniosek.
Podstawa prawna
-
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jedn Dz. U. z 2022 r. poz. 1191),
-
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2070)
-
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.)
Załączniki (10) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Załączniki
Metadane
Źródło informacji: | Żaneta Golińska |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Żaneta Golińska |
Data wprowadzenia: | 2019-04-09 09:23:49 |
Opublikował: | Żaneta Golińska |
Data publikacji: | 2019-04-09 10:02:35 |
Ostatnia zmiana: | 2024-01-05 10:01:58 |
Ilość wyświetleń: | 1812 |